28.4.2024 | מאת: עו״ד מיכאל ברנד
כל מי שבילה דקות ארוכות בפקק, כל מי שמצאה עצמה מזדחלת בכבישי ישראל, כל אחד ואחת מאתנו חשבו לפחות פעם אחת שדי אין ברירה והמעבר לדו גלגלי זו התשובה לעומס בכבישים ולתסכול.. אופנועים וקטנועים הם פתרון נהדר בכבישי ישראל העמוסים, הם חוסכים פקקים ואת הצורך בחיפוש חניה, אבל הם גם מסוכנים בהרבה מנהיגה במכונית והתאונות בהן מעורבים אופנועים קשות וחמורות יותר. לא פעם מדובר ב"תאונות עצמיות" כאלו שלא מעורב בהן כלי רכב אחר זולת האופנוע ורוכבו.
מדריך קצר לרוכבי אופנוע – לגזור ולשמור
בהתאם לנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בשנת 2022 נהרגו כ- 351 בני אדם בתאונות דרכים כאשר 77 מהם (כ- 22% מכלל הנפגעים) הם רוכבי אופנוע, בין היתר, בעקבות תאונות עצמיות.
למרות כלל הפעילות של רשויות האכיפה לרבות העלאת המודעות, הגברת האכיפה והקנסות, עדיין מדובר בנתונים עגומים. מה המשמעות של תאונה עצמית? כיצד צריך לפעול לאחר התאונה? האם למרות הפגיעה בתאונה עצמית קיימת זכאות לפיצוי?
תאונת אופנוע עצמית הינה 'תאונת דרכים' כהגדרתה בסעיף 1 לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975: "מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי לצרכי תחבורה".
עם זאת, קיימות הגדרות נוספות בסעיף 1 לחוק הפלת"ד, בין היתר, של הגדרות המושגים "שימוש" ו- "רכב מנועי" שמביאה לאבחנות והבחנות דקות ודקיקות וכוללת כ"תאונת דרכים" גם אירוע רחוקים מאוד מתאונת דרכים כפי שהיא נתפסת על ידי רובנו.
כלומר, 'תאונת דרכים', אינה רק אירוע תאונתי במובן "הקלאסי" של התנגשות בין כלי רכב במהלך נסיעתם או פגיעה של כלי רכב בהולך רגל.
המשמעות של תאונת אופנוע עצמית הינה שלמעשה רוכב האופנוע נפגע בתאונת דרכים כהגדרתה בחוק הפלת"ד.
אכן, מגיע לרוכב האופנוע פיצוי במקרה של פגיעה בתאונה. בהתאם לחוק הפלת"ד אין בחינת אשם לקרות אירוע התאונה. לפיכך, מוטלת על חברת הביטוח אשר מבטחת את האופנוע בביטוח חובה אחריות מוחלטת לפיצוי הרוכב או הנפגע כתוצאה מהתאונה.
חוק הפלת"ד מבחין בין כמה סוגי נפגעים:
חשוב לציין כי אדם אשר נפגע בתאונת דרכים לא יכול לתבוע את רוכב האופנוע בנזיקין באופן פרטי היות וחוק הפלת"ד אינו לנפגע לתבוע את רוכב האופנוע אלא רק את חברת הביטוח שמבטחת בביטוח חובה את האופנוע.